نی نی دکتر

شیر پاستوریزه برای فرزندمون بهتره یا شیر محلی؟

1391/9/26 15:14
نویسنده : نی نی دکتر
189,073 بازدید
اشتراک گذاری

ماشینم خراب شده بود و مجبور بودم زود برگردم خونه.سوار اتوبوس که شدم خانمی کنارم نشست.یه کیسه پر از شیر دستش بود که کف اتوبوس گذاشت.خانمی از پشت سر قیمت شیر رو ازش پرسید و سر صحبت باز شد.کنجکاو شده بودم و حرفاشونو گوش میکردم.میگفتن از شیر محلی استفاده میکنن.خیلی جالب بود که مسافت بسیار طولانیی رو طی میکردن تا بتونن ازون طرف شهر شیر محلی بخرن.قیمتایی که میگفتن بین کیلویی 1300 تا 1500 بود.نسبت به شیر پاستوریزه با صرفه تر به نظر میومد.بقیه خانمها هم کنجکاو شده بودن. قبل از ینکه پیاده بشم ازش پرسیدم: شما همیشه ازین شیر استفاده میکنید؟ میجوشونیدش؟ خانمه انگار بهش برخورده باشه گفت: وا...معلومه که میجوشونیم...ممکنه خدای نکرده تب مالت داشته باشه. و باز بحث فواید شیر محلی و مضرات شیر کارخونه ای بالا گرفت.ولی هیچ کدوم نمیگفتن دقیقا به چه دلیل شیر کارخونه ای بده؟

حالا برام سوال پیش اومده.نکنه واقعا دارم ظلم میکنم در حق دخترم که بهش شیر پاستوریزه میدم؟نکنه اونا حرفشون درست تره؟ واقعا شیر محلی با جوشاندن تمام میکروبهاش از بین میره؟ آیا جوشاندن باعث نمیشه خواصش کم بشه؟ اصلا شیر رو چطوری توی کارخونه پاستوریزه میکنن؟

 

اگه این سوالات توی ذهن شما هم هست پیشنهاد میکنم ادامه مطلب رو بخونید...

اگه چرخی توی اینترنت بزنید متوجه میشید طبیبان طب سنتی پیشنهاد میکنن شیر محلی استفاده کنید به جای شیر پاستوریزه.چرا؟جون معلوم نیست توی کارخونه ها چه بلایی سر شیر میارن!

این تفکر واقعا درسته یا صرفا یه بدبینی مسریه که پایه و اساس علمی نداره؟

شاید فکر کنید جوشاندن شیر در منزل هم مثل پاستوریزه کردن تمام میکروبها رو از بین میبره و فرقی نمیکنه .اما این فکر غلطه.در فرایند پاستوریزاسیون شیر طوری حرارت میبینه که تمام خواصش حفظ میشه .که حفظ حرارت ثابت در منزل کار سختیه.

 

در ادامه میتونید نظر کارشناسان رو در این مورد ببینید:

1

شیر پاستوریزه مصرف کنید و هرگز شیر را نجوشانید

جوشاندن شير ضمن ايجاد تغييرات عمده در تركيبات شير و از بين بردن ويتامين‌هاي حساس به حرارت موجود درآن، باعث كاهش جذب ميزان كلسيم محلول در آن مي‌گردد.
پروتئين‌هايي در شيربه نام پروتئين‌هاي آب پنير وجود دارند كه در اثر حرارت همچون تخم‌مرغ منعقد شده و به ديواره يا كف ظرفي كه شير در آن جوشانده شده مي‌چسبند.اين پروتئين‌ها به لحاظ نزديك بودن به پروتئين‌هاي انساني از ارزش غذايي بالايي برخوردارهستند و قابليت جذب 100 درصدي دربدن را دارند،در صورتي كه پروتئين‌هاي چسبيده به ظرف در اثر جوشاندن بيشتر استفاده نشده و دور ريخته شوند، 20 تا 25 درصد از ارزش پروتئيني شير كاهش مي‌يابد از اين رو لازم است تا هنگام گرم كردن شير، آن را به هم بزنيم تا پروتئين‌هاي منعقد شده در آن معلق شوند و به كف يا ديوارهاي ظرف نچسبند، بدين ترتيب ارزش پروتئيني شير حفظ خواهد شد.

 شيرهايي كه در كارخانه‌جات وبه روش‌هاي صنعتي استريليزه و يا پاستوريزه تهیه شده‌اند ضمن حفظ ارزش غذايي و حذف كمترين مقدار كلسيم و ويتامين‌هاي موجود در آن، عرضه مي‌شوند كه نيازي به جوشاندن آنها نيست اما در صورتي كه براساس ذائقه افراد مصرف شيرگرم ترجيح داده شود، بايد شيررا با حرارت اندكي كه قابل مصرف باشد، گرم و استفاده كرد.

دكتر نواب‌پور در ادامه جوشاندن 20 دقيقه‌اي شيررا عملي غلط عنوان كرد و اضافه كرد: تنها جوش‌آمدن شيرسلامت آن را تائيد خواهد نمود و نيازي به جوشانده شدن آن نيست.
گرم كردن شير باعث تغيير و از بين‌رفتن ويتامين‌هاي حساس به حرارت يا محلول در آب موجود در شيرمی شودو ويتامين‌هاي B1 ، B6 ، B12 ، اسيد فوليك و ويتامين C موجود در شير پس از جوشاندن به نسبت بسيار زيادي كاهش ‌مي‌يابد.
وي درپايان درخصوص اطمينان از بريد ن شير(فساد آن) به روش گرم‌كردن توضيح داد و گفت: جهت اطمينان از فساد يا سلامت شير مي‌توان مقدار اندكي از آن را داخل ظرفي جداگانه‌حرارت‌داد درصورت‌بريدن يا نبريدن شير، به‌سلامت يا فساد آن پي‌برده‌شود.دراين‌خصوص بهتر است يك قاشق از شير روي حرارت قرار گرفته و به اين صورت سلامت شير بي‌آنكه آسيبي به تركيبات آن وارد آيد؛ مشخص مي‌شود.

...................................................................................................................

شیر فله ای بهتر است یا پاستوریزه

شیر یکی از فرآورده های دامی است که بر اساس توافق سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت، سلامت آن از دامپروری تا تحویل به کارخانه ها بر عهده سازمان دامپزشکی و پس از آن به عهده وزارت بهداشت است...

این نوشیدنی ارزشمند در مقایسه با سایر فرآورده های دامی به دلیل ترکیبات موجود و حالت فیزیکی مایع، به مراتب در برابر عوامل بیماری زا، آلودگی و فساد آسیب پذیرتر است و به همین دلیل باید توجه بیشتری در تولید، نگهداری، حمل و نقل و فرآوری آن انجام شود تا این ماده به طور ساده و سالمی به دست مصرف کننده برسد.

در گذشته این محصول و فرآورده های لبنی حاصل از آن به صورت فله توسط تولیدکنندگان شیر در جوامع روستایی عرضه می شد. در آن زمان کارخانه های شیر پاستوریزه به این وسعت نبود و گنجایش این کارخانه ها نیز به نحوی نبود که بتواند همه تولیدات شیر کشور را تحت پوشش خود قرار دهد. به همین دلیل و به طور قطع، امروز باید نگاهی متفاوت از گذشته به تولید، نگهداری، فرآوری و توزیع این محصول انداخت

● شیر فله ای

شیری که به صورت فله از واحد تولید، مستقیما به واحد عرضه انتقال داده می شود و در قالب بسته بندی های چندکیلویی در اختیار خریدار قرار می گیرد، معمولا بدون رعایت اصول زنجیره سرد نگهداری می شود. مردم گمان می کنند که این نوع شیرها (شیر فله) نسبت به شیرهای پاستوریزه و بسته بندی شده طبیعی ترند، کمتر دستکاری شده اند و مواد مغذی شان کمتر دستخوش تغییرات شد ه است؛ در حالی که مصرف این نوع شیرها مورد تایید هیچ یک از متخصصان نیست و ما به هیچ وجه مصرف کنندگان را به مصرف این محصولات توصیه نمی کنیم. در مورد شیرهای فله خطرات و آلودگی های فراوانی امکان بروز دارد. این محصولات علاوه بر امکان آلودگی های ثانویه به دلیل آسیب پذیری فراوان در برابر عوامل بیماری زا و وجود انواعی از میکروارگانیسم ها در شیر، خواه ناخواه دچار فساد می شوند.

● راهی به نام جوشاندن

جوشاندن شیر یکی از روش های از بین بردن عوامل بیماری زا در آن است. در واقع، این عمل فرآیندی تقریبا شبیه به پاستوریزاسیون است که در صنایع شیر پاستوریزه به انجام می رسد. در این صنایع نیز شیر جمع آوری شده، با ترکیب زمان و دمای مناسب پاستوریزه شده و زمان و دمای مناسب دو عاملی هستند که طی آن شیر دچار کمترین تغییرات می شود و در عین حال عوامل بیماری زای آن از بین می رود. اما تفاوت روش پاستوریزاسیون صنعتی با جوشاندن شیر در منزل این است که در منزل مجبور هستیم برای از بین بردن عوامل بیماری زا، دمای آن را به ۱۰۰ درجه (دمای جوش) برسانیم؛ ضمن اینکه برای این کار مدت بیشتری نیز صرف خواهد شد. حتی اگر فرض کنیم که فرآیند جوشاندن شیر بتواند مانند پاستوریزاسیون صنعتی همه عوامل بیماری زا را از بین ببرد، افزایش دما و زمان در روش خانگی موجب تاثیرات منفی روی ترکیب های شیر خواهد شد و پروتئین ها و ویتامین های شیر را دچار تغییر خواهد کرد. در کارخانه های شیر پاستوریزه، تحت شرایط خاصی شیر را تا ۷۲ تا ۷۵ درجه سانتی گراد و تنها به مدت چند ثانیه حرارت می دهند که در مقایسه با روش خانگی بسیار متفاوت است و تغییرات کمتری را در ترکیب شیر ایجاد می کند. علاوه بر این، در سیستم های خانگی، تضمینی برای از بین رفتن عوامل بیماری زا به طور کامل وجود ندارد؛ در صورتی که در کارخانه های شیر پاستوریزه آزمایش ها و بررسی های مختلفی روی شیرها از لحظه ورود تا بسته بندی و توزیع انجام می گیرد تا مشخص کند آیا واقعا شیر دما و زمان مناسب برای عمل پاستوریزاسیون را طی کرده است یا نه و آیا آلودگی های موجود در شیر از بین رفته است یا نه.

● تنوع آلودگی ها

آلودگی ها در این ماده غذایی به ۲صورت عمده می تواند وجود داشته باشد؛ اولین گروه، عوامل بیماری زای مشترک بین انسان و حیوان است. در این موارد، اگر انسان شیر یا محصول لبنی آلوده را مصرف کند، دچار بیماری می شود. از مهم ترین عوامل بیماری زای مشترک بین انسان و حیوان می توان به بروسلا یا عامل تب مالت و سل گاوی اشاره کرد. جدا از این گروه، برخی از عوامل و باکتری ها هستند که ممکن است در انسان بیماری زا نباشند اما با تاثیری که بر شیر می گذارند، باعث ایجاد اثر منفی روی پروتئین و چربی شیر و تغییر آن می شوند. این دسته از عوامل میکروبی موجب می شوند کیفیت شیر از حد مطلوب کمتر شود و ویژگی های مطلوب لازم را نداشته باشد و هرچه زودتر فاسد شود.

● تاریخ انقضا

یکی دیگر از مزایای شیرهای تولیدشده در صنایع شیر نسبت به شیرهای فله وجود تاریخ تولید و تاریخ انقضا روی محصول است. درج این تاریخ روی پاکت شیر به مصرف کننده نشان می دهد که این محصول در چه تاریخی تولید شده و تا چه زمانی مجوز مصرف دارد؛ در حالی که این مورد درباره شیرهای فله صدق نکرده و مصرف کننده در این مواقع، تنها باید به نظر عرضه کننده محصول اعتماد کند. به همین دلیل در کلان شهرهایی مثل تهران که باید در مورد محصولات غذایی شفاف سازی شود، منطقی تر آن است که محصولات لبنی صنعتی مصرف شوند

-------------------------------------------------

انواع تقلب در شیر و لبنیات

تقلب در شیر

تقلب درشیرنیز به شکلهای مختلفی صورت می گیرد که مهم ترین آنها عبارتند از:

- مخلوط کردن شیر حیوانات مختلف:

شیر حیوانات مختلف در برخی از نقاط دنیا، دارای قیمت متفاوتی است. برای نمونه در مملکت ما شیر گوسفند مطلوب تر از شیر گاو است و به همین جهت متقلبین شیرگوسفند را با مقداری شیر بز یا گاو مخلوط می کنند و به فروش می رسانند.

 

- اضافه کردن آب به شیر:

چون با اضافه کردن آب، حالت و رنگ شیر تغییر چندانی نمی کند، لذا برخی از فروشندگان سودجو مقداری آب به شیر اضافه نموده و به بازار عرضه می کنند.

عده ای از متقلبین ابتدا مقداری از چربی شیر را می گیرند. در این صورت وزن مخصوص شیر افزایش می یابد. حال اگر مقداری آب افزوده شود، این دو تقلب بااستفاده از وزن مخصوص شناخته نمی شود.

 

- اضافه کردن نشاسته به شیر:

برای این که شیر مخلوط شده با آب به سادگی تشخیص داده نشود، متقلبین مقداری نشاسته به شیر اضافه می کنند، به نحوی که غلظت آن در حد شیر طبیعی باشد.

 

- اضافه کردن جوش شیرین به شیر:

شیر در طی مراحل تولید، نگهداری و توزیع از راه های گوناگون آلوده میشود و چنانچه در شرایط نامساعد و غیر بهداشتی نگهداری شود به سرعت فاسد می گردد. شیر آلوده و فاسد در اثر حرارت لخته شده و به دو بخش مایع و دلمه تبدیل می گردد که این عمل به علت بالا رفتن مقدار اسیدهای آلی سنتز شده توسط میکروب های آلوده کننده

 شیر می باشد و بیان کننده ی این است که شیر فاسد بوده است.

برای پوشاندن عیب و فساد شیر، دام داران یا فروشندگان شیر متقلب،مقداری جوش شیرین به شیر فاسد می افزایند که موجب خنثی شدن اسیدهای سنتز شده توسط میکروب ها شده و به این ترتیب شیر در اثر حرارت، لخته و دلمه نمی شود و فساد آن مخفی می ماند. در حالی که سایر مواد مضر حاصل از میکروب ها ممکن است همچنان فعال باقی بماند و با مصرف شیر فاسد اختلالاتی در بدن به وجود آید.

 

-  افزودن کرومات و بی کرومات پتاسیم درشیر:

عده ای از دامداری ها به جای جوش شیرین، مقداری کرومات و بیکرومات پتاسیم به شیر فاسد و ترش شده اضافه می کنند تا از لخته شدن آن طی فرآیند حرارتی جلوگیری شود.

-----------------------------------------------------

قضاوت با خود شماست .چون هرفردی مستقیما مسئ.ل سلامتی خودش هست .سعی کنید اول تحقیق کنید بعد راستی ادعای دیگران رو قبول کنید.سلامتی ارزشمندترین سرمایه ی هر فرد است.

دقت کردید که در اثر جوشاندن شیر خیلی از ویتامینهاش از بین میره.در پست بعد بیماریهایی که در اثر کمبود هرویتامین در بدن کودکان ایجاد میشه و مینویسم.

 


 

پسندها (1)

نظرات (2)

هیراد و عمه لیلاش
26 آذر 91 18:46
سلام به دوست جونی عزیزم یه خواهش کوچولو از شما دارم من در مسابقه سوگواره محرم اتلیه سها شرکت کردم ممنون میشم که به عکس من رای 5 امتیازی بدید لطفا به وبلاگم بیایید ادرس مسابقه لینک در قسمت پست ثابت میباشد قول میدم ٣٠ ثانیه بیشتر از وقت نازنینتونو نگیره منتظرکمکتون هستم راستی اگر قبلا به کوچولوی دیگه ای رای دادید میتونید دوباره برید و به هیراد جون رای بدید
بهار
12 خرداد 93 23:52
من تازه شروع به خوردن شیر کردم بعد اینکه یکی ازدندونامو از دست دادم و دکتر به من گفت برای خراب نشدن بقیه دندونام باید حتما شیر بخورم در واقع مجبور به خوردن شیر شدم اما دائم فکر میکردم که اصلا شیر پاستوریزه به درد نمیخوره حالا جواب تمام سوالامو گرفتم واقعا ممنون
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به نی نی دکتر می باشد