نی نی دکتر

قطع ناگهانی شیر، کودک را مستعد بیماری عفونی می کند

1391/5/19 11:25
نویسنده : نی نی دکتر
381 بازدید
اشتراک گذاری

هر کودک باید تا پایان دو سالگی با شیر مادر تغذیه شود چرا که قطع ناگهانی شیر، کودک را مستعد بیماری های عفونتی می کند.

به گزارش وب دا، کارشناس مادر و کودک معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد در خصوص ضرورت شیر دهی کودک تا دو سالگی اظهار داشت: تغذیه با شیر مادر از نظر تغذیه‌ای، ایمنولوژیکی، روانی اجتماعی و اقتصادی حائز اهمیت است.

گیتی قوچانی ادامه داد: از نظر تغذیه‌ای شیر مادر تضمینی جهت تغذیه شیر خوار است و هنگامی که بعضا به لحاظ مسائل سیاسی، اقتصادی و حوادث طبیعی با کمبود مواد غذایی مواجه می‌شویم کودک می تواند از یک منبع غذایی برخوردار باشد و از آنجا كه‌ شیر مادر غذایی سهل الهضم برای کودک است کودک بیشتر راغب به تغذیه آن می‌باشد.

وی گفت: پروتئین شیر مادر می‌تواند منبع اصلی پروتئین مورد نیاز کودک را تامین کند و ویتامین D و ویتامین A موجود در شیر مادر به تنهایی می‌تواند ویتامین بدن کودک را تامین کند و همچنین آهن موجود در شیر مادر بهتر می‌تواند جذب بدن کودک شود.

این کارشناس خاطر نشان ساخت: تغذیه با شیر مادر از نظر ایمنولوژیکی سبب تقویت سیستم ایمنی بدن نوزاد به خصوص در سن 2 سالگی می‌شود.

وی با تاکید بر ضرورت شیردهی تا سن 2 سالگی گفت: با شیر دهی در سنین 2 سالگی و تعداد دفعات شیر دهی مادر غلظت مواد ایمنی شیر افزایش می یابد و بالطبع سبب افزایش مقاومت بدن کودک می شود.

وی یادآور شد: از آنجا که تغذیه با شیرمادر در پیشگیری و حتی درمان بیماری‌های عفونی شایع در کودکان از قبیل اسهال و بروز عفونت‌ها موثر است لذا شیر مادر در اکثر جوامع سالم ترین مواد غذائی و آشامیدنی برای کودک است.

قوچانی با بیان این که تغذیه با شیر مادر اثرات روانی  اجتماعی بر کودک برجای مي‌گذارد، اذعان داشت: تغذیه با شیر مادر در سال 2 زندگی موجب نزدیک‌تر شدن و افزایش برقراری ارتباط مادر با کودک شده و همچنین منجر به تامین آرامش و ارضاء روحی کودک می شود درنتیجه مادر می‌تواند مشکلات رفتاری کودک را اصلاح کند.

این کارشناس بیان داشت: از آنجا که وابستگی بین مادر و کودک امری بسیار طبیعی است لذا از سنین 8 تا 18 ماهگی این وابستگی به حداکثر شدت خود می رسد بنابراین کودکانی که از سن 1 سالگی از شیر گرفته می‌شوند از استقلال و اعتماد بیشتری برخوردارند و بالعکس کودکانی که تا سن 2 سالگی یا بیشتر از شیر مادر تغذیه شوند از استقلال و اعتماد به نفس بیشتری در آینده برخوردارند.

اين كارشناس در پايان متذکر شود: از آنجا که ضرورت شیردهی تا سن 2 سالگی از نظر اقتصادی نیز برخوردار می‌باشد، باید گفته شود: هر 500CC شیرمادر برابر500cc شیر پر چرب است که باید به کودک داده شود بنابراین اگر والدین کودک بخواهند این مقدار شیر پر چرب را در مدت 2 سال به كودکشان بخوراند هزینه زیادی را در برمی‌گیرد که تغذیه با شیرمادر این امکان را برای خانواده فراهم می‌کند.

این کارشناس مادر و کودک گفت: به منظور روش صحیح شیردهی باید تمام بدن شیرخوار رو به روی بدن مادر قرار گیرد و مادر در تماس مستقیم و نزدیک با شیرخوار قرار داشته باشد.

وی ادامه داد: سر نوزاد باید روی ساعد مادر و بدن او در امتداد بدن مادر قرار گیرد. به طوری که دست چپ نوزاد زیر بغل مادر آزاد و دست راست نوزاد بالا باشد و همچنین صورت شیرخوار رو به روی پستان مادر و چانه او روی پستان مادر قرار داده شود.

قوچانی، خاطر نشان کرد: دهان نوزاد حین شیرخوردن کاملا باز بوده و لب پایین وی به طرف خارج قرار داشته باشد و قسمتی از هاله پستان مادر در بالای لب فوقانی و قسمت بسیار کمی از پستان زیر لب تحتانی کودک قابل دید باشد.

این کارشناس تغذیه مادر و کودک، خاطر نشان کرد: به منظور شیردهی صحیح باید زبان کودک که حالت مقعر دارد و دور تا دور پستان قرار گرفته مشاهده شود و مکیدن های او آرام و عمیق و همچنین گونه ها گرد و بر آمده باشد نه فرو رفته و گود.

وی، یادآور شد: شیرخوار هنگام شیر خوردن باید آسوده و خوشحال بوده و در پایان بسیار راضی و خشنود به نظر آید و زمانی که احساس سیر بودن کند خودش شیر خوردن را رها می کند.

قوچانی، تاکید کرد: مادر نباید هنگام شیردادن به نوزاد هیچگونه دردی در ناحیه مربوطه احساس کند.

این کارشناس مادر و کودک مرکز بهداشت استان یزد، در پایان در خصوص زمان مناسب از شیر گرفتن کودک گفت: با استناد به توصیه های دینی هر کودک باید دو سال تمام از شیر مادر تغذیه شود چرا که گرفتن زود هنگام و ناگهانی کودک از شیر عوارضی از قبیل مستعد شدن کودک به عفونت را در بر دارد./

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به نی نی دکتر می باشد