نی نی دکتر

حجامت درست یا غلط

1391/4/28 11:21
نویسنده : نی نی دکتر
1,800 بازدید
اشتراک گذاری


سلامت نیوز: رییس انجمن جامعه متخصصان داخلی گفت: حجامت در طب جدید جایگاهی نداشته و فرد را دچار مشکلاتی از جمله عفونت در محل حجامت می‌کند.

ایرج خسرو نیا رییس جامعه متخصصان داخلی در گفت‌وگو با برنا اظهار داشت: حجامت در طب جدید جایگاهی ندارد و از همه مهمتر در قرن 21 مفید نبوده بلکه برای فرد نیز مضرر است.

رییس جامعه متخصصان داخلی با اشاره به این مطلب که در 300 الی 400 سال پیش این روش برای درمان افراد مفید بوده، ادامه داد: در حال حاضر با وجود بانک خون و سازمان انتقال خون این کار معنای علمی ندارد.

خسرونیا افزود: حتی با استفاده از وسایل یکبار مصرف در حجامت فرد دچار عفونت منطقه حجامت شده، می شود. این در حالی است که حجامت گاهی ممکن است بیماری‌های هپاتیت B و ایدز شود.

رییس جامعه متخصصان داخلی با بیان این مطلب که کاری که مفید نیست نباید انجام شود، تصریح کرد: این کار تنها آسیب رساندن به پوست و بدن است. از نگاه پزشکی این روش برای درمان تاثیری ندارد.

حاج عبدالحمید متخصص پوست گفت: حجامت هیچ گونه تاثیری در برطرف کردن جوش‌های صورت نداشته، چراکه روش درمان جوش‌ها متفاوت است.



يک متخصص و پژوهشگر طب سنتي ايران با بيان اينکه يکي از عمده‌ترين اشتباهات در حجامت، رعايت نکردن قوانين طبي و اصول درماني پيش از حجامت است، گفت

: حجامت بدون توجه به مزاج شخصي، سن، جنس و توان فرد متقاضي زيانبار است همچنين فصل، روز و ساعت حجامت نيز در نحوه تاثير حجامت بسيار موثر است به

طوري که بي‌توجهي به آن مي‌تواند بيماري فرد را تشديد کند
 

 

دکتر مجيد انوشيرواني در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا منطقه علوم پزشکي تهران، اظهار داشت: مکاتب بزرگ طب سنتي مانند طب‌هاي سنتي ايران، چين و هند،

حجامت را روش معتبري براي درمان يا کاهش برخي بيماري‌ها مي‌دانند ولي در[b]هيچ کدام از اين سه مکتب بزرگ، انجام حجامت به ترتيبي که اکنون در سطحجامعه رواج دارد،

توصيه نشده است
[/b]
وي افزود: حجامت يکي ازچندين روش درماني در طب سنتي است و آن هم مانند هر مداخله طبي ديگر بايد باتشخيص درست بر اساس استدلال و تجربه و با تکنيک صحيح در

زمان مناسب انجام
شود تا براي بيمار سودمند باشد
.

 

دستيار تخصصي طب سنتيدانشگاه علوم پزشکي تهران با بيان اينکه حجامت روشي براي پاکسازي عضو است،گفت : حجامت روش مناسبي براي

پاکسازي خلط‌هاي ناسالمي است که در يک عضو وجود
دارد ولي برخلاف برخي روشهاي ديگر پاکسازي بدن، نمي تواند اخلاط را از عمقبدن به مقدار کافي خارج کند.

 

وي ادامه داد: برايپاکسازي بدن از اخلاط فاسد زيان‌آور لازم است قبل از حجامت تدابير تغذيه‌ايو دارويي خاصي انديشيده شود تا مواد مضر آمادگي دفع از طريق حجامت را پيدا

کنند.

 

دکتر انوشيرواني افزود:در بسياري موارد اگر بدون نضج اخلاط و اصلاح بدن و بدون تدابير تغذيه‌اي يادارويي قبلي، حجامت انجام شود ممکن است قسمت‌هاي رقيق اخلاط خارج

شوند و
بخش‌هاي غليظ در بدن باقي بمانند اين مسئله مي‌تواند براي بيمار خطرسازباشد و در دراز مدت نيز بيماري‌هاي سوداوي را ايجاد يا تشديد کند.


محمد مهدی حاج عبدالحمید متخصص پوست در گفت‌وگو با برنا اظهار داشت: حجامت هیچ گونه تاثیری در برطرف کردن جوش‌های صورت ندارد، چرا که جوش‌های صورت به سه گروه متوسط، خفیف و شدید تقسیم بندی می‌شوند و درمان هر کدام متفاوت است.

این متخصص پوست ادامه داد: بهترین راه درمان برای نوع شدید با توجه به در نظر گرفتن شرایط بیمار و توضیحات لازم، داروی راکوتان است. جوش متوسط با آنتی بیوتیک‌های خوراکی و درمان‌های موضعی و جوش‌های خفیف تنها با درمان های موضعی درمان می‌شوند.

حاج عبدالحمید افزود: در واقع بیمارانی داشته‌ایم که ابتدا برای درمان جوش‌ها به حجامت روی آورده اند، این درحالی است که با توجه به برطرف نشدن این عارضه، به متخصص پوست مراجعه کردند تا تحت درمان اصولی قرار گیرند.

سلامت نیوز: مدیرکل منطقه‌ای آموزشی انتقال خون استان تهران گفت: حجامت تاثیری در کاهش غلظت خون ندارد، چراکه مقدار خونی که در حجامت گرفته می‌شود، بسیار کم و نامشخص است.

بشیر حاجی بیگی مدیرکل منطقه‌ای آموزشی انتقال خون استان تهران در گفت‌و‌گو با برنا اظهار داشت: مقدار خونی که در حجامت گرفته می‌شود، بسیار کم و نامشخص است، لذا تأثیر در کاهش غلظت خون ندارد.

مدیرکل منطقه‌ای آموزشی انتقال خون استان تهران ادامه داد: حجامت اگر با استفاده از لوازم مشترک صورت پذیرد یا انجام آن در محیط های آلوده باشد، می‌تواند موجب ابتلا به بیماری‌های منتقله از طریق خون(HBS، HCV، HIV) شود.

حاجی بیگی افزود: همچنین افرادی که حجامت می‌کنند براساس دستورالعمل استاندارد سازمان انتقال خون به مدت یکسال به علت احتمال ابتلا به بیماری‌های منتقله از طریق خون(HBS، HCV، HIV) از اهدای خون معاف هستند.

وی در پاسخ به این سوال که برخی از جوانان و نوجوانان از بروز جوش‌هایی بر بازو و دیگر نقاط بدن گلایه دارند، آیا حجامت می‌تواند راهی برای از بین بردن این جوش‌ها باشد، اظهار داشت: تحقیق و گزارش مؤثری که نشان دهنده تاثیر حجامت بر کاهش بروز جوش باشد، وجود ندارد و درمان جوش صورت صرفا با استفاده از داروهای مربوطه است.


پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به نی نی دکتر می باشد