نی نی دکتر

بارداري در سن كمتر از 18 سال مي‌تواند موجب مرگ مادر شود

1391/4/28 11:33
نویسنده : نی نی دکتر
451 بازدید
اشتراک گذاری

بارداري در سن كمتر از 18 سال مي‌تواند موجب مرگ مادر شود.

به گزارش وب دا، معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز با اشاره به اهميت حمايت ويژه از جمعيت بانوان در جامعه،‌ اظهار كرد: مراقبت‌هاي پس از زايمان و خدمات بهداشتي درماني ويژه زنان، پيشگيري و درمان مناسب ناباروري، پيشگيري از سقط جنين و درمان عواقب سقط، تشخيص زودرس، پيشگيري و درمان سرطان سينه و ديگر مشكلات باروري بخشي از خدمات بهداشتي باروري است كه به زنان ارائه مي‌شود.

دكتر شهرام رفيع تصريح كرد: آموزش‌‌هاي مرتبط با روابط صحيح زناشويي حلقه مفقوده‌اي بود كه در ارائه خدمات بهداشتي به جامعه احساس مي‌شد و با توجه به اينكه خانواده داراي اهميت بسيار زيادي است، لازم است  آموزش‌هاي پيش از ازدواج و همچنين روابط صحيح زناشويي و مهارت‌هاي فرزندپروري در مجموعه خانواده تقويت شوند و آموزش‌هايي در اين زمينه ارائه شود. ارائه آموزش‌هاي صحيح به خانواده‌ها از جمله مواردي است كه سير صعودي طلاق در كشور را كنترل مي‌كند.

رئيس مركز بهداشت خوزستان خاطرنشان كرد: در بحث تنظيم خانواده تعداد جمعيت، موضوع اصلي نيست، بلكه مساله مهم اين است كه اين جمعيت بايد سالم باشد و از سلامت كامل جسمي، رواني و اجتماعي برخوردار باشد.

معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز با بيان اينكه خانواده سالم تنها به معني برخورداري از سلامت جسمي نيست، ادامه داد: جمعيت يك فاكتور مهم در تصميم‌گيري‌هاي سياسي است؛ البته جمعيتي كه سالم باشد حايز اهميت و ارزشمند است.

رفيع گفت: سلامت باروري به شرايطي گفته مي‌شود كه فرايند باروري در يك وضعيت مناسب فيزيكي، ذهني، رواني و اجتماعي انجام شود و صرفاً به معناي نداشتن اختلال در باروري نيست. بارداري‌هاي در سن كمتر از 18 سال و بالاي 35 سال از بارداري‌هاي پرخطر محسوب مي‌شوند و ممكن است با عوارض جسمي همراه باشند، بنابراين بايد از وقوع بارداري در اين سن جلوگيري شود. همچنين بارداري‌هاي مكرر با فاصله كمتر از سه سال و همچنين بارداري، بيش از چهار مورد نيز پرخطر است.

وي افزود: علاوه بر پيشگيري از بارداري‌هاي ناخواسته، مشكل ديگري كه در دنيا شايع شده و نمي‌توان آن را انكار كرد، بحث سقط‌ جنين است. در اين زمينه بايد با جديت تلاش شود و با ارائه آموزش‌هاي كافي به مادران و متخصصان، از سقط‌هاي غيرقانوني جلوگيري كرد. براي تحقق اين موضوع لازم است شرايطي فراهم شود كه مادر، خود زمان بارداري را تعيين كند. در اين شرايط ميزان سقط جنين به دليل بارداري‌هاي ناخواسته نيز كاهش مي‌يابد.

رفيع با اشاره به خطرات بارداري در سن كمتر از 18 سال و بيشتر از 35 سال، خاطرنشان كرد: بارداري در سن كمتر از 18 سال حتي ممكن است موجب مرگ مادر شود. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهاني، بارداري در فاصله سني 15 تا 19 سال احتمال مرگ مادر را دو برابر افزايش مي‌دهد؛ همچنين احتمال مرگ مادر در شرايط بارداري در سن 15 سالگي پنج برابر افزايش مي‌يابد؛ به همين دليل ضرورت دسترسي به روش‌هاي مدرن پيشگيري از بارداري احساس مي‌شود.

وي ادامه داد: در حال حاضر 200 ميليون زن در دنيا به هيچ‌گونه وسايل پيشگيري از بارداري دسترسي ندارند در حقيقت اگر شرايط و امكانات براي اين زنان فراهم شود از 52 ميليون بارداري ناخواسته، 22 ميليون سقط القايي و 53 هزار مورد مرگ مادر، 89 هزار مرگ مادر به دلايل ديگر ديگر و يتيم شدن 505 هزار كودك پيشگيري مي‌شود.

رئيس مركز بهداشت خوزستان گفت: پوشش تنظيم خانواده در كشور در سال 72 حدود 43 درصد و در سال 87 حدود 70 درصد بوده است. با توجه به اينكه پوشش تنظيم خانواده در خوزستان 74 درصد است، ولي ميزان رشد جمعيت به نسبت بالاست و اين ميزان 1.93 گزارش شده است، به همين دليل لازم است در زمينه موثر بودن يا نبودن پوشش تنظيم خانواده در استان ارزيابي‌هايي انجام شود.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به نی نی دکتر می باشد