نی نی دکتر

نوزادان سنگين وزن، خطر ابتلا به سرطان سينه را در مادران خود افزايش مي‌دهند

1391/5/2 9:21
نویسنده : نی نی دکتر
393 بازدید
اشتراک گذاری

حمل يك نوزاد بزرگ در دوران بارداري و به دنيا آوردن آن خطر ابتلا به سرطان سينه در آينده را بيش از 2 برابر افزايش مي‌دهد.

به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه پلوس محققان دانشگاه پزشكي تگزاس در گالوستون دريافتند كه تولد نوزادان با وزن حدود 4 كيلو و بالاتر با افزايش سطح هورمون‌هاي سرطان دوست و ايجاد محيط استروژني منجر به توسعه فاكتورهاي رشد مرتبط با سرطان سينه مي‌شود.

براساس اين گزارش محققان با بررسي 24000 زن در 15 مركز باليني آمريكا در سال‌هاي 2003 – 1993 و ارزيابي هورمون‌هاي دخيل بر وزن هنگام تولد و عامل خطر سرطان سينه مشاهده كردند كه بروز اين سرطان در زنان با سنگين‌ترين كودك‌ها تا 5/2 برابر بيشتر از زناني است كه نوزادانشان وزن كمتري داشتند.

نتايج حاصل از اين گزارش حاكي است كه يك رابطه مثبت قوي بين وزن نوزادان در هنگام تولد و سطح غلظت هورمون‌هاي مرتبط با بارداري شامل استيرول (E3)‌ و آنتي استروژن آلفافتو پروتئين (AFP)  و پلاسماي پروتئين (PAAP_A)A  وجود دارد.

براساس اين گزارش محققان با انجام بررسي‌هاي بيشتر متوجه شدند كه در زنان مورد مطالعه با سنگين‌ترين كودك‌ها، بروز نسبت بالاي E3/AFP  و PAPP-A  تا 25 درصد در مقايسه با زنان ديگر بيشتر است. از طرفي نتايج ديگر اين مطالعه افزود كه زنان نمي‌توانند هورمون‌هاي بارداري خود را تغيير دهند ولي مي‌توانند گام‌هاي حفاظتي خود را در برابر سرطان سينه افزايش دهند.

به گفته محققان، تغذيه با شيرمادر  و داشتن بيش از يك فرزند و پيروي از رژيم‌هاي غذايي سالم و انجام ورزش عواملي براي كاهش خطر ابتلا به سرطان سينه هستند.

با استناد بر اين گزارش محققان هم‌چنين افزودند كه در حال حاضر تحقيقات بيشتري مورد نيازاست تا ارتباط بين غلظت هورمون‌هاي بارداري با وزن بالاي نوزادان و ايجاد سرطان سينه در زنان را به طور قطعي ثابت كند و بتواند بر پيش‌بيني و پيشگيري اين سرطان در آينده تمركز كند.  /204

 
پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به نی نی دکتر می باشد