نی نی دکتر

والدین برای افزایش رشد فک کودکان به آنان غذای سفت بدهند

1391/5/4 13:24
نویسنده : نی نی دکتر
511 بازدید
اشتراک گذاری

یک متخصص ارتودنسی گفت: والدین برای افزایش رشد فک کودکان به آنان غذاهای سفت بدهند تا در بزرگسالی کمتر نیاز به ارتودنسی پیدا کنند.

دکتر رامین جعفرزاده در گفت وگو با خبرنگار «سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: غذا هر چه سفت تر باشد، موجب رشد بیشتر فک کودکان می شود این در حالیست که رژیم غذایی کودکان در حال حاضر بسیار نرم شده و تنقلات آنان به نرمی پفک و بستنی است.

این متخصص ارتودنسی در ادامه گفت: مادران به کودکان غذاهای سفت نمی دهند. به عنوان نمونه سیب زمینی را به صورت پوره به فرزندان خود می خورانند. در حال حاضر بیشتر غذاهای کودکان مکشی است تا جویدنی. در این شرایط فک کودکان به اندازه کافی رشد نمی کند و عضلات آنها قوی نمی شود.

وی افزود: اسکیموها غذاهای یخ زده مصرف می کنند و به فرزندان خود نیز ماهی یخ زده می دهند. در نتیجه فرزندان آنان نه تنها مشکل ارتودنسی پیدا نمی کنند، بلکه دندان هایشان به علت مصرف غذاهای سفت از هم فاصله دارد. تحقیقات نشان داده است که حتی فک یک اسکیمو دچار کمبود فضا نیست.

این عضو انجمن ارتودنسی آمریکا به مادران توصیه کرد که سیب را به صورت خرد شده به کودکان ندهند، علاوه بر آن برای افزایش رشد فکین آنها، پوست هویج را بگیرند و بدون خرد کردن آن، این ماده غذایی را در اختیار او قرار دهند، چرا که این کار باعث تقویت عضلات فک کودکان می شود.

وی با بیان اینکه اختلالات ژنتیک باعث افزایش نیاز به ارتودنسی شده است، اظهار کرد: در حال حاضر به علت ازدواج ملیت های مختلف، ژن های گوناگون با یکدیگر مخلوط شده است. این در حالیست که کودک اندازه فک را از مادر و اندازه دندان ها را از پدر به ارث می برد یا برعکس. در نتیجه زمانی که دندان ها بزرگ و فک کوچک باشد، فضای لازم برای رشد دندان ها به وجود نمی آید.

جعفرزاده افزود: نژاد ایرانی مخلوطی از نژادهای عرب، قفقاز و هندواروپایی است. به همین علت شیوع جلو بودن فک در ایران، ۷۵ درصد است. این در حالی است که این آمار در کشورهای دیگر حدود ۵۰ درصد برآورد می شود و همین مسئله اهمیت رعایت رژیم غذایی مناسب برای رشد فک کودکان را دوچندان می کند.

این عضو انجمن ارتودنسی ایران درباره بهداشت ارتودنسی، اظهار کرد: در حال حاضر مدت زمان ارتودنسی در موارد خفیف به ۱۰ تا ۱۲ ماه و در موارد شدید بین یک سال و چهارماه و تا یک سال و شش ماه کاهش یافته است. این در حالیست که پیش از این دو تا سه سال ارتودنسی به طول می انجامید و همین امر موجب افزایش احتمال پوسیدگی دندان ها می شد.

وی افزود: در حال حاضر در ۹۵ درصد از بیمارانی که ارتودنسی کرده اند، حتی یک مورد پوسیدگی نیز دیده نمی شود و برای بیمارانی که دچار پوسیدگی می شوند، مصرف دهان شویه های فلورایددار و مسواک زدن منظم توصیه می شود و افرادی که بهداشت دهان خود را رعایت نمی کنند نیز یک بار قرص آشکارساز داده می شود تا متوجه شوند که در چه مکان هایی از دهان آنها پلاک میکروبی تشکیل شده است و پس از آن، این محل ها را بهتر مسواک بزنند.

وی تاکید کرد: بیمارانی دچار پوسیدگی دندان می شوند که یا مدت زمان ارتودنسی دندان های آنان به طول می انجامد یا بهداشت دندان خود را به خوبی رعایت نمی کنند. این بیماران اگر دچار پوسیدگی دندان شوند، درمان های ترمیمی برای آنان انجام می شود.

جعفرزاده درباره سن مناسب برای ارتودنسی دندان ها، اظهار کرد: برای افراد بالای ۱۲ سال، پلاک های ثابت و زیر ۱۲ سال، پلاک های متحرک توصیه می شود البته پلاک های متحرک برای درمان های خیلی خفیف به کار می آید و در بیشتر موارد زمانی از آن استفاده می شود که فک تنگ است یا به خوبی رشد نکرده است و با استفاده از پلاک های متحرک فک تحریک می شود.

وی درباره رژیم غذایی بیمارانی که دندان های خود را ارتودنسی کرده اند، گفت: تا ۲۴ ساعت پس از کارگذاری دستگاه ارتودنسی در دهان، به بیمار توصیه می شود که از غذاهای نرم و مایعات استفاده کنند. پس از آن او به مرور می تواند غذاهای سفت تر مصرف کند.

جعفرزاده در پایان توصیه کرد: بیمارانی که دستگاه ثابت ارتودنسی برای آنان تجویز شده است، طوری غذا را بلع کنند که غذا در لپ آنها قرار نگیرد تا تکه های غذا کمترلابلای دستگاه ارتودنسی قرار گیرد. این بیماران نمی توانند از نخ دندان استفاده کنند، اما اگر در موارد خاصی، غذا بین دستگاه گیر کند می توانند از نخ سوپر استفاده کنند.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به نی نی دکتر می باشد