نی نی دکتر

مادران در روزهاي نخست زايمان نگران كاهش شير خود نباشند

1391/3/1 1:50
نویسنده : نی نی دکتر
377 بازدید
اشتراک گذاری

مادران در روزهاي نخست نبايد نگران کاهش شير خود باشند و به علت کافي نبودن شير به تغذيه با آب قند و يا ماد غذايي ديگري روي آورند.

به گزارش خبرنگار وب دا، معاون آموزشي دانشگاه علوم پزشکي خراسان شمالي نيز به اهميت تغذيه نوزاد با آغوز با شير مادر در روزهاي نخست پس از تولد اشاره كرد و اظهار داشت: با وجود آن که در روزهاي نخست، شير مادر کافي نيست اما همان مقدار کم آغوز نيازهاي نوزاد را برآورده و او را واکسينه مي کند.

دکتر علي خاکشور افزود: در سال نخست زندگي، تغذيه با شير مادر بايد در اولويت قرار گيرد اما در سال دوم به دليل کوچک بودن معده کودکان ابتدا تغذيه کمکي و سپس شير مادر اهميت دارد.

 

وي تصريح كرد: تغذيه با شير مادر، ضريب هوشي کودکان را افزايش مي دهد و از عفونت هاي گوش، ريه و گوارش و ديگر بيماري ها پيشگيري مي کند.

دكتر خاكشور شروع تغذيه تکميلي را زودتر از 6 ماهگي به علت تکامل نيافتن کامل دستگاه گوارش توصيه نمي کند و اظهار مي دارد: شروع زودهنگام تغذيه تکميلي باعث مي شود، کودک به تغذيه راحت عادت کند و تمايلش به مکيدن شير کمتر شود.

وي خاطر نشان كرد: مواد غذايي براي تغذيه تکميلي بايد هميشه در دسترس، مقوي، مغذي، بهداشتي، پخته شده کامل، نرم و داراي هضم آسان باشد.

معاون آموزشي دانشگاه علوم پزشکي خراسان شمالي با بيان اين که در کارت پايش کودکان، برنامه تغذيه تکميلي تا يک سالگي گنجانده شده است، گفت: تمام مادران بايد اصول و برنامه تغذيه اي نوزادان را بر حسب هفته و ماه رعايت کنند و بين 5 تا 7 روز در اضافه کردن مواد غذايي جديد فاصله بيندازند.

به گفته وي، بهتر است غذاي تکميلي کودک در ابتدا بايد رقيق باشد و به تدريج، غلظت آن افزايش يابد

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به نی نی دکتر می باشد