نی نی دکتر

علل بروز اگزمای شیرخواران و راهکار کنترل و درمان آن

1391/4/17 0:12
نویسنده : نی نی دکتر
491 بازدید
اشتراک گذاری

اگزما یک لغت کلی برای توضیح وضعیت های التهابی پوست است که در آن پوست قرمز و تحریک می شود و به سمت نمناک و ترشح دار شدن و گاه با تاول های کوچک پیش می رود.

به گزارش وب دا و به نقل از مرکز تحقیقات آلرژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، یکی از شایعترین انواع اگزما، اگزمای مخصوص شیرخواران است که درماتیت آتوپیک یا اگزمای آتوپیک نیز نامیده می شود.

بنابر این گزارش، احتمال ابتلا در شیرخواران دختر نسبت به پسر بیشتر است. این بیماری در 85درصد موارد در سال اول زندگی و در 95 درصد موارد در سنین قبل از 5 سالگی رخ می دهد.

بر این اساس، درماتیت آتوپیک یک بیماری ارثی است و غالبا در کودکانی رخ می دهد که برادران یا خواهران آنها هم یکی از بیماریهای آلرژیک از جمله آسم، رینیت، آلرژی غذایی، اگزما و کهیر را تجربه کرده اند. این بیماری بیماری مسری نیست. بنابراین کودک یا نوزاد مبتلا به این بیماری می تواند به مهد کودک یا مدرسه برود و با سایر کودکان هم بازی شود.

بر پایه این گزارش، این بیماری سبب رنج فیزیکی و روحی زیادی برای هم کودک و هم خانواده اش دارد. گاهی اوقات کم اطلاعی پزشک درباره پیچیدگی این بیماری و در نتیجه مشکل بودن درمان سبب افزایش نگرانی والدین می شود.

بر اساس اعلام این مرکز در خصوص زمان مراجعه به پزشک آورده است: در زمان بروز تب، قرمزی، گرمی، تاول های چرکی یا نمای تب خال،خارش، پوست خشک یا بثورات پوستی در حال بدتر شدن باشد ،‌ضایعات پوستی با خوردن غذاهای و یا تماس با مواد خاص بدتر شود باید به پزشک مراجعه کنند.

این مرکز در خصوص پیشگیری از بروز درماتیت آتوپیک آورده است: ‌از محرکهای شناخته شده مثل استرس عاطفی، شوینده ها و محصولات آرایشی بهداشتی اجتناب شود، لباس نخی پوشیده و جهت محافظت پوست دست از دستکش استفاده شود،از داروهایی که پزشک تجویز کرده است، بلافاصله بعد از حمام استفاده شود،هر روز از یک چرب کننده پوست استفاده شود، از خراشیدن یا سائیدن ناحیه خارش دار اجتناب شود، از گرمای زیاد یا تعریق شدید پرهیز شود، و  از صابون های چرب، با کف کم و pH خنثی استفاده شود.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به نی نی دکتر می باشد