نی نی دکتر

نکاتی در مورد فریز کردن مواد غذایی

1391/3/1 1:35
نویسنده : نی نی دکتر
416 بازدید
اشتراک گذاری

اگر برای فریز کردن مایعات از ظرف دهان گشاد استفاده می‌کنید به ازای هر نیم لیتر مایع (۵۰۰ سی‌سی)، یک دوم اینچ (۲/۱ سانتی متر ) و اگر از ظرف با دهانه باریک استفاده می‌کنید، سه چهارم اینچ (۹/۱ سانتی‌متر ) از فضای بالای ظرف را خالی بگذارید.

فضای آزاد برای فریزر کردن مواد غذایی جامد

برای فریزر مواد غذایی جامد در ظروف دهان گشاد و ظروف با دهانه باریک باید به ازای هر یک واحد ماده خشک، نیم اینچ (۲/۱ سانتی‌متر ) از فضای بالای ظرف را خالی بگذارید.

فضای آزاد برای فریز کردن انواع میوه :
برای فریز کردن میوه‌ها در ظرف دهان گشاد به ازای هر یک واحد ماده خشک، نیم اینچ (۲/۱ سانتیمتر) و برای ظروف با دهانه باریک به ازای هر یک واحد ماده خشک یک و نیم اینچ (۸۱/۳سانتی‌متر ) فضا در نظر بگیرید.
در صورتی که طبق الگو  مواد غذایی را در ظروف به ویژه ظروف شیشه‌ای بسته‌بندی نکنید، پس از قرار دادن شیشه‌های حاوی مواد غذایی در فریزر، شیشه‌ها شکسته یا ترک بر می‌دارند چرا که در اثر انبساط مواد غذایی، حجم افزایش یافته و برای جبران کمبود فضا ظروف می‌شکنند.
مدت ماندگاری مواد غذایی در فریزر هر چند فریز کردن اصولی مواد غذایی به ظاهر تاثیری بر عطر و طعم و بوی آنها ندارد، اما بی شک بر ارزش غذایی آنها تاثیر می‌گذارد به ویژه اگر بسته‌بندی نامناسب بوده و یا مواد غذایی بیش از زمان استاندارد در فریزر نگهداری شوند.
از این رو اگر مواد غذایی به درستی بسته بندی شده به سرعت در دمای فریزر سرد شوند، مدت ماندگاری به این شرح خواهد داشت :
میوه‌ها و سبزیجات بین ۸ تا ۱۲ ماه.
گوشت ماکیان (مرغ، بوقلمون و … ) بین ۶ تا ۹ ماه،‌توجه کنید ماکیان باید پس از پاک کردن و شستن و قطعه قطعه شدن در فریزر قرار بگیرند.
انواع ماهی به جز تن بین ۳ تا ۶ ماه.
گوشت قرمز خرد شده یا چرخ کرده بین ۳ تا ۴ ماه.
گوشت فرآوری شده مانند انواع سوسیس و کالباس، گوشت نمک سود و … بین یک تا ۲ ماه.
پس از گذشت زمان استاندارد، اگر چه مواد غذایی به ظاهر سالم هستند اما هیچ گونه ارزش تغذیه‌ای نداشته و به تفاله تبدیل میشوند. بهترین زمان مصرف حداکثر ۳ ماه پس از فریزر کردن برای مواد غذایی با مدت ماندگاری بالا ( مانند میوه‌ها و سبزیها ) و برای مواد غذایی با مدت ماندگاری پایین حداکثر یکماه پس از فریز کردن است.

نکاتی در مورد فریز کردن مواد غذایی

عوامل تاثیرگذار بر حفظ کیفیت مواد غذایی یخ زده
الف : فرایند کردن مواد غذایی
فرایند کردن به معنی ایجاد تغییراتی اندک در مواد غذایی خام به منظور حفظ کیفیت و ارزش تغذیه‌ای مواد غذایی بدون پختن کامل آنها است.
۱) آنزیم‌ بری یا فرایند کردن میوه‌ها و سبزی‌ها پیش از فریز کردن تاثیر به سزایی در حفظ کیفیت آنها دارد. به این منظور کافی است پس از جوشاندن اندکی آب مواد غذایی چون نخودفرنگی، هویج، لوبیا و … را با اندکی نمک برای چند دقیقه جوشانده و پس از خارج کردن از آب و سرد کردن آن،  بسته‌بندی کرده و به سرعت داخل فریزر بگذارید.
برای سبزیها حرارت‌دهی ملایم کافی است.
۲) فرایند کردن یا همان حرارت دهی ملایم به میوه‌ها نیز باعث ثابت شدن عطر و طعم، رنگ و ارزش تغذیه‌ای آنها می‌شود.
۳) برای فرایند کردن به دقت عمل کنید و پیش از این که حرارت باعث پختن میوه‌ها و سبزی‌ها شود حرارت را متوقف کنید. در زمان فریز کردن باید مواد غذایی نیم پز و ررو به خامی باشند. حرارت‌د هی حداکثر باید ۵ دقیقه باشد.

ب- شرایط نگهداری بسته‌ها در فریزر
۱) دمای فریزر باید همواره دمای مشخصی برابر با ۱۸- درجه سانتگراد (صفر درجه فارنهایت ) داشته باشد. هر گونه تغییر دما باعث خراب شدن مواد غذایی داخل فریزر میشود.
۲) پس از آماده کردن مواد غذایی به سرعت آنها را در فریزر بگذارید.
۳) سعی کنید با فاصله، بسته‌ها را در فریزر بگذارید. انباشتن فریزر با بسته‌های زیاد از حد مانع از جابه‌جایی هوا میان بسته‌ها میشود.
۴) از انباشتن فریزر با مواد غذایی که همگی تازه بوده و نیاز به یخ زدن دارند بپرهیزید.
این کار باعث افزایش ناگهانی دمای فریزر و کاهش کیفیت مواد غذایی میشود. از این رو به تدریج مواد غذایی تازه را در فریزر بگذارید.
این نکته را فراموش نکنید که همواره « اولین بسته فریز شده، اولین بسته خارج شده» از فریزر برای مصرف است. با این روش همواره از مواد غذایی تازه استفاده خواهید کرد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به نی نی دکتر می باشد